اینترنت استارلینک را چطور بگیریم


در ایران استارلینک در چه حالیست؟ ایتالیا مشغول آماده سازی است تا با استفاده از ماهواره های استارلینک سرویس اینترنت را برای برخی مناطق دورافتاده خود فراهم کند.

به گزارش لینک بگیر دات کام به نقل از رویترز، نخست وزیر ایتالیا در مصاحبه ای پیش از اجلاس وزرای «گروه ۷ G» با مبحث «فناوری و دیجیتال» اعلام نمود در رابطه با پروژه استارلینک با مقامات منطقه ای گفتگو می کند. او در اینباره اظهار داشت: ما مشغول ارزیابی خدمات استارلینک و دیگر تهیه کنندگان سرویس اینترنت هستیم تا زیرساخت های ارتباطاتی فعلی خود برای مناطق دورافتاده را با کمک ماهواره های اینترنتی تکمیل نماییم. در مورد استارلینک هم ما مشغول مذاکره با مقامات در بعضی مناطق در شمال، مرکز و جنوب کشور هستیم تا سرویس اینترنت فضایی را برای مناطق دور افتاده یا مناطق بدون دسترسی به زیرساخت اینترنتی زمینی فراهم نماییم. او همینطور اعلام نمود دولت ایتالیا مشغول بررسی گزینه هایی مانند سرویس اینترنت ماهواره ای است تا تاخیر شرکتهای مخابراتی مسئول طرح های راه اندازی فیبرنوری را برطرف کند. ایتالیا می خواهد با طرحی بزرگ تر دسترسی خانه ها و کسب و کارها به اینترنت با سرعت یک گیگابیت برثانیه را تا ۲۰۲۶ میلادی تأمین کند.

با همه‌ی ممنوعیت‌ها، مودم‌ها و دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران رسیده است. تصاویری که از راه‌اندازی تجهیزات اینترنت استارلینک در فضای مجازی منتشر شده نشان می‌دهد که این بازار غیررسمی مشتری‌های خود را یافته است. سرعت گسترش اتصال به اینترنت ماهواره‌ای در جهان آنقدر زیاد است که دیر یا زود دسترسی به این فناوری در اینجا هم ممکن می‌شد؛ هرچند با محدودیت‌ها و چالش‌های خاص خودش.
 
شمار ماهواره‌های استارلینک در مدار زمین به ۶ هزار و ۳۵۰ رسیده است. این عدد یعنی در توسعه فناوری اینترنت ماهواره‌ای با سرعتی عجیب مواجهیم و به‌زودی، این تکنولوژی هم مثل همه‌ی موارد مشابه ممنوعه‌ی دیگر همه‌گیر خواهد شد. چه آنکه اخبار «قاچاق تجهیزات» آن گاه و بی‌گاه منتشر می‌شود.
استارلینک مدت‌ها است که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و متقاضیان اکنون می‌توانند این تجهیزات را آنلاین سفارش دهند، در محل خود تحویل بگیرند و بهای آن را پرداخت کنند. با این حال هزینه بالای استفاده از خدمات استارلینک که شامل هزینه سخت‌افزار و اشتراک است باعث شده تا این سرویس به عنوان یک راه‌حل برای دسترسی به اینترنت آزاد فعلا مطرح نباشد.
 
استارلینک که بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مقابله با آن دشوار و نامحتمل است، اکنون نسل سوم ماهواره‌های خود را آزمایش می‌کند و در آخرین پیشرفت‌ها امکان ارتباط مستقیم با گوشی موبایل نیز فراهم شده است.
 

استارلینک از ۴۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون

استارلینک در ایران علاوه بر وب‌سایت‌های فارسی زبانی که اقدام به فروش این تجهیزات می‌کنند، در انبوهی از حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی نیز قابل تهیه است. ضمن اینکه از طریق شهرهای مرزی در جنوب و غرب کشور نیز می‌توان مدل‌های مختلفی را تهیه کرد.
 
با وجود اینکه تهیه استارلینک چندان دور از دسترس نیست اما باید به دو نکته مهم اشاره کرد. اول اینکه ورود این تجهیزات غیرقانونی است و در صورت کشف علاوه بر مصادره مال طبق قوانین مبارزه با قاچاق، امکان برخورد کیفری نیز وجود دارد. نکته دوم کلاهبرداری‌های متعددی است که با نام فروش استارلینک انجام می‌شود و باید به فروشندگانی که اقدام به دریافت بیعانه می‌کنند با دید تردید نگاه کرد.

 


منبع:

1403/07/24
22:48:12
5.0 / 5
22
تگهای مطلب: استارلینک , اینترنت , خدمات , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب
نظر شما در مورد مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
از دست ندهید!