شرکت های چینی برای تراشه های انویدیا اخطار گرفتند


به گزارش لینک بگیر دات کام، پکن با هدف توسعه صنعت نیمه رسانای خود و مقابله با تحریم های آمریکا، فشار بر شرکتهای چینی را برای خرید تراشه های هوش مصنوعی تولید داخلی به جای تراشه های انویدیا مضاعف کرده است.

به گزارش لینک بگیر دات کام به نقل از ایسنا، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: رگولاتورهای چینی، شرکت ها را از خرید تراشه های H۲۰ انویدیا که برای توسعه و اجرای مدلهای هوش مصنوعی استفاده می شوند، بازداشته اند. این سیاست به جای ممنوعیت کامل، شکل راهنمایی به خود گرفته است، چونکه پکن می خواهد از ایجاد اختلال در استارتاپ های هوش مصنوعی خود و تشدید تنش ها با آمریکا اجتناب کند.

به گفته منابع آگاه، این اقدام جهت کمک به سازندگان تراشه های هوش مصنوعی چینی برای کسب سهم بیشتری از بازار طراحی شده است و در عین حال، شرکتهای فناوری داخلی را برای هرگونه محدودیت های احتمالی اضافی آمریکا آماده می کند.

همچنین پکن در اوایل سالجاری، در جهت کمپین دستیابی به خودکفایی در شرایط بحرانی، به سازندگان خودرو های برقی داخلی اعلام نمود قطعات خویش را از تراشه سازان داخلی تأمین کنند. شرکت کامبریکان تکنولوژی و هواوی تکنولوژی همچون تولیدکنندگان بزرگ پردازنده های هوش مصنوعی چین هستند.

در پی انتشار خبر بلومبرگ، سهام انویدیا در معاملات روز جمعه، ۳.۹ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۱۹.۲۶ دلار رسید. سهام این شرکت در سالجاری، رشد بیشتر از دو برابری داشته است.

دولت آمریکا با هدف محدود کردن پیشرفت های تکنولوژیکی پکن، فروش پیشرفته ترین پردازنده های هوش مصنوعی انویدیا به مشتریان چینی را در سال ۲۰۲۲ ممنوع کرد. انویدیا که در سانتا کلارای کالیفرنیا مستقر است، نسخه های بعدی تراشه ها را تغییر داد تا بتوانند طبق مقررات وزارت بازرگانی آمریکا، آنها را به بازار چین عرضه نماید. مدلH۲۰ با این معیارها مطابقت دارد.

به گفته منابع آگاه، چندین رگولاتور چینی همچون وزارت قدرتمند صنعت و فناوری اطلاعات، در ماه های اخیر، دستورالعمل های به اصطلاح پنجره ای (دستورالعمل هایی بدون اعمال قانون) را برای کاهش استفاده از محصولات انویدیا صادر کردند. هدف از این اخطار، تشویق شرکت ها برای تکیه بر فروشندگان داخلی مانند هواوی و کامبریکان است. پکن همینطور این پیام را از راه یک گروه تجاری داخلی ارسال کرد.

همزمان، مقامات چینی از شرکتهای داخلی می خواهند که بهترین سیستم های هوش مصنوعی ممکن را بسازند. به قول منابع آگاه از سیاست هوش مصنوعی چین، اگر این به معنای آن است که آنها احتیاج به خرید بعضی از نیمه رساناهای خارجی به جای انتخابهای داخلی دارند، پکن همچنان آنرا خواهد پذیرفت.

از سوی دیگر، جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا روز جمعه اظهار داشت: نهایت تلاش خویش را برای خدمات به مشتریان در چین و در عین حال، عمل به الزامات محدودیت های دولت آمریکا انجام خواهد داد.

انویدیا که ارزشمندترین تراشه ساز جهان است، شاهد افزایش تقاضای اپراتورهای دیتاسنترها در سراسر دنیا برای خرید بیشتر پردازنده های این شرکت بوده است. چین همچنان بخشی از این رشد است اما محدودیتهای تجاری تأثیر خویش را گذاشته است. انویدیا در سه ماهه ژوئیه، ۱۲ درصد از درآمد خود معادل حدود ۳.۷ میلیارد دلار را از چین داشت که بیشتر از ۳۰ درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تراشه های انویدیا، استاندارد طلایی برای شرکت هایی است که به دنبال توسعه خدمات هوش مصنوعی هستند. طراحان تراشه چینی هم در تلاش هستند تا جایگزین های انویدیا را معرفی کنند. پکن، میلیاردها دلار یارانه برای بخش نیمه رسانا عرضه نموده اما تراشه های هوش مصنوعی چینی همچنان عقب تر از انویدیا مانده اند.




منبع:

1403/07/08
14:27:40
5.0 / 5
66
تگهای مطلب: اپراتور , استارتاپ , تكنولوژی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب
نظر شما در مورد مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱