هزینه گوگل برای رهایی از دادگاه


لینک بگیر دات کام: به تازگی فاش شده گوگل شب قبل از ثبت شکایت وزارت دادگستری چکی به مبلغ بیش از ۲ میلیون دلار به آنجا ارسال کرده تا یکی از اتهامات علیه خود را رفع کند.

به گزارش لینک بگیر دات کام به نقل از بیزینس اینسایدر، حدود ساعت ۷ پس از ظهر ۱۶ می ۲۰۲۴ میلادی یک قاصد گوگل چکی به مبلغ ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۷۵۱ دلار به وزارت دادگستری آمریکا تحویل داد. این مبلغ برای جبران خسارت یکی از اتهامات وزارت دادگستری و ۱۸ ایالتی بود که در شکایت آنتی تراست در ارتباط با عملکردهای تبلیغاتی شرکت وارد شده بود.

اما نکته مهم تر آنکه، این چک به معنای آن بود که دادگاه بدون هیئت منصفه برگزار گردد. دادگاه آنتی تراست گوگل که روز دوشنبه هفته گذشته شروع شد و پیشبینی می شود یک ماه ادامه یابد، قرار بود با هیئت منصفه برگزار گردد. اما حالا هیچ هیئت منصفه ای وجود ندارد و لئونی برینکما قاضی دادگاه برپایه حقایق موجود و قانون ایالت ویرجینیا در رابطه با پرونده رای صادر می کند.

وزارت دادگستری گوگل را به ایجاد انحصار در بازار تبلیغات دیجیتال، از بین بردن غیرقانونی رقبا و گرفتار کردن مشتریان در اکوسیستم خود برای افزایش قیمت سرویس هایش متهم کرده است. این پرونده از شکایت آنتی تراست گوگل که در اوایل جاری برگزار شد و قاضی اعلام نمود این شرکت به صورت غیرقانونی بازار جستجوی آنلاین را به انحصار خود در آورده، متفاوت می باشد. هرچند متهمان جنایی بر مبنای قانون اساسی حق محاکمه با هیئت منصفه دارند، قوانین در ارتباط با پرونده های مدنی متفاوت تر است. وزارت دادگستری ۵ افترا ضد گوگل مطرح کرده تا انحصار این شرکت را از بین ببرد. چهار مورد از اتهامات مشمول «دستور تکمیلی» بودند، به این مفهوم که قاضی می تواند بعداً به گوگل دستور دهد تا رویه های خویش را تغییر دهد اما افترا پنجم برای دریافت خسارت بود.

وزارت دادگستری بعد از گمانه زنی اعلام نمود خسارت مالی در ارتباط با مبلغی بیشتر از حدی است که ۸ آژانس فدرال مختلف برای تبلیغات آنلاین گوگل از ژانویه ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۳ میلادی پرداخته اند. مطابق قانون شرمن این مبلغ امکان دارد ۳ برابر شود و به آن سود هم تعلق می گیرد. به قول برخی پروفسورهایی که وزارت دادگستری برای محاسبه مبالغ استخدام کرده بود، این رقم به ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۷۵۱ دلار رسید. البته با عنایت به ارزش ۱.۹ هزارمیلیارد دلاری آلفابت(شرکت مادر گوگل) این رقم ناچیز است.

وکلای پرونده آنتی تراست وزارت دادگستری از دریافت چک از جانب گوگل شگفت زده شدند. این چک یک شب پیش از ثبت رسمی شکایت عرضه شد و گوگل به هیچ گونه اقدام خلافی اعتراف نکرد. وکلای گوگل در اینباره نوشتند: شرکت به جای این که از دادگاه بخواهد به تقاضای ناشناخته و غیرموجه وزارت دادگستری برای محاکمه هیئت منصفه رسیدگی کند و از هدر رفتن منابع ناشی از دفاع در مقابل ادعای خسارتی به ارزش بسیار کمتر از کسری از هزینه دادرسی جلوگیری نماید تصمیم گرفت 3 برابر کل خسارت مذکور را به اضافه سود بپردازد. اما نکته مهم آن بود که با این اقدام گوگل از هیئت منصفه خلاص شد چونکه این افراد غیرقابل پیشبینی تر از قضات هستند و با شرکتهای بزرگ همدردی نمی کنند.
 

1403/06/26
12:27:40
5.0 / 5
32
تگهای مطلب: گوگل , آلفابت , تبلیغات , آنلاین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب
نظر شما در مورد مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
از دست ندهید!