رقیب گوگل حالا اوپن ای آی با هوش مصنوعی


اوپن ای آی یک نمونه اولیه از موتور جستجوی خود به نام SearchGPT را معرفی کرد که هدف آن ارائه پاسخ های سریع و به موقع با منابع روشن و مرتبط به کاربران است، و رقیب جدیدی برای گوگل شد.
OpenAI روز پنجشنبه یک نمونه اولیه از موتور جستجوی خود به نام SearchGPT را معرفی کرد که هدف آن ارائه ”پاسخ های سریع و به موقع با منابع روشن و مرتبط” به کاربران است.
 
این شرکت گفت که در نهایت قصد دارد این ابزار را که در حال حاضر با گروه کوچکی از کاربران در حال آزمایش است، در چت ربات ChatGPT خود ادغام کند. این عرضه می تواند پیامدهایی برای گوگل و موتور جستجوی غالب آن داشته باشد. از زمان راه اندازی ChatGPT در نوامبر 2022، Alphabet سرمایه‌گذاران نگران هستند که OpenAI بتواند با ارائه راه‌های جدید به مشتریان برای جستجوی اطلاعات آنلاین، سهم بازار را در جستجو از گوگل بگیرد. سهام شرکت مادر Google Alphabet (GOOGL.O)، برگه جدید را باز می کندروز پنجشنبه پس از اعلام OpenAI، 3 درصد کاهش یافت. OpenAI گفت که ثبت‌نام‌هایی را برای ابزار جدید باز کرده است، ابزاری که در حال حاضر در مرحله نمونه اولیه است و با گروه کوچکی از کاربران و ناشران در حال آزمایش است. این شرکت قصد دارد در آینده بهترین ویژگی های ابزار جستجو را در ChatGPT ادغام کند. 
کینگزلی کرین (تحلیلگر) در این باره گفت: «ابزارهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی از OpenAI و Perplexity جستجو را به عنوان یک مدل تعامل محتوا تأیید می‌کنند، اما گوگل را تحت فشار قرار می‌دهند تا در بازی خود بهتر عمل کند.»
با این نمونه اولیه، OpenAI در حال آزمایش آب برای انجام این کار است و به کاربران این فرصت را می‌دهد که «به روشی طبیعی‌تر و شهودی‌تر جستجو کنند» و سؤالات بعدی را «درست مثل شما در یک مکالمه» بپرسند.
سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، روز پنجشنبه در پستی در ایکس نوشت: «ما فکر می‌کنیم فضایی برای بهتر کردن جستجو نسبت به امروز وجود دارد.
در ماه مه، Google  AI Overview را راه‌اندازی کرد که ساندار پیچای ، مدیرعامل آن   را بزرگ‌ترین تغییر در جستجو در 25 سال اخیر نامید، برای مخاطبان محدودی که به کاربران اجازه می‌دهد خلاصه‌ای از پاسخ‌ها را در بالای جستجوی گوگل ببینند.
 
اگرچه گوگل بیش از یک سال بود که روی مروری هوش مصنوعی کار می‌کرد، اما انتقادات عمومی پس از اینکه   کاربران به سرعت متوجه شدند که پرس‌و‌جوها نتایج غیرمنطقی یا نادرست را در ویژگی هوش مصنوعی نشان می‌دهند - بدون هیچ راهی برای انصراف، افزایش یافت.
 
دانیل فاگلا، بنیانگذار و سرپرست تحقیقات در تحقیقات هوش مصنوعی Emerj، با اشاره به هوش مصنوعی مولد، می‌گوید: «گوگل از زمانی که این چیزها برای اولین بار ظاهر شد، اندکی در چکمه‌های خود می‌لرزید. ”به نظر نمی رسد که شرکت آنها در این مدت از هم بپاشد، اما آنها را به نوعی در حال فروپاشی دیده ایم.” 
 
اعلام SearchGPT به دنبال راه اندازی OpenAI در پنجشنبه گذشته مدل جدید  هوش مصنوعی  ، “GPT-4o mini” است. مدل جدید شاخه‌ای از GPT-4o، سریع‌ترین و قدرتمندترین مدل استارت‌آپ تا به امروز است که در ماه مه در جریان یک  رویداد پخش زنده با مدیران اجرایی راه‌اندازی کرد . 
 
OpenAI، با حمایت  مایکروسافت ، بیش از 80 میلیارد دلار توسط سرمایه گذاران ارزش گذاری شده است. این شرکت که در سال 2015 تأسیس شد، تحت فشار است تا در صدر بازار هوش مصنوعی مولد باقی بماند و در عین حال راه‌هایی برای کسب درآمد بیابد زیرا مبالغ هنگفتی را برای پردازنده‌ها و زیرساخت‌ها برای ساخت و آموزش مدل‌های خود هزینه می‌کند.
 
ماه گذشته، OpenAI از استخدام دو مدیر ارشد و همچنین همکاری با  اپل  که شامل یکپارچه سازی ChatGPT-Siri است، خبر داد. سارا فریار، مدیر عامل قبلی Nextdoor و مدیر امور مالی در Square، به عنوان مدیر ارشد مالی پیوست و کوین ویل، رئیس سابق  آزمایشگاه Planet و معاون ارشد سابق توییتر و معاون رئیس‌جمهور در فیس‌بوک و اینستاگرام، به عنوان محصول اصلی به آن پیوستند. افسر
 
OpenAI در حال تقویت C-suite خود است زیرا مدل های زبان بزرگ آن در بخش فناوری اهمیت پیدا می کنند و رقابت به سرعت در بازار رو به رشد هوش مصنوعی مولد پدیدار می شود. 
 
هر دو مدل جدید مینی هوش مصنوعی OpenAI و نمونه اولیه SearchGPT نیز بخشی از تلاش این شرکت برای قرار گرفتن در خط مقدم ”چند وجهی” یا توانایی ارائه طیف گسترده ای از انواع رسانه های تولید شده توسط هوش مصنوعی مانند متن، تصویر، صدا هستند. ، ویدئو و جستجو، در یک ابزار: ChatGPT.
 
برای SearchGPT، پست وبلاگ OpenAI گفت که نتایج بصری ابزار منجر به ”درک غنی تر” برای کاربران خواهد شد.
 
سال گذشته، برد لایت‌کپ، مدیر عملیات OpenAI  به CNBC گفت : «جهان چندوجهی است». او افزود که وقتی انسان‌ها «با دنیا درگیر می‌شوند، چیزها را می‌بینیم، چیزهایی می‌شنویم، چیزهایی می‌گوییم»، بنابراین محدود کردن تعاملات به متن کافی نیست.

به گزارش لینك بگیر دات كام به نقل از انگجت، اوپن ای آی یک نمونه اولیه از موتورجستجوی هوش مصنوعی به نام «سرچ جی پی تی » را معرفی نمود. این اقدام نشان دهنده ورود شرکت به بازار رقابتی موتور جستجوهاست که حالا دهه هاست در قبضه گوگل قرار دارد. اوپن ای آی در وبسایت خود سرچ جی پی تی را یک نمونه اولیه موقت از خصوصیت های جدید هوش مصنوعی معرفی نمود که پاسخ هایی بموقع با عنایت به منابع شفاف و مرتبط به کاربران می دهد. شرکت سازنده تصمیم دارد این محصول را با حدود 10 هزار کاربر آزمایش کند و در مرحله بعد بعد از جمع آوری بازخورد آنرا در چت جی پی تی به کار می گیرد.

در بیانیه این شرکت آمده است: سرچ جی پی تی جهت کمک به کاربران جهت اتصال به ناشران با ذکر نام آنها و مرتبط کردن آنها در جستجوها طراحی شده است. پاسخ ها به صورت واضح و شفاف به لینک ها مرتبط شده اند ازاین رو کاربران متوجه می شوند اطلاعات از کجا به دست آمده و می توانند به سرعت به نتایج بیشتری هم دست یابند. همینطور اوپن ای آی اعلام نموده ناشران بر نحوه عرضه محتوایشان در سرچ جی پی تی کنترل دارند و می توانند از به کارگیری محتوایشان برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی سرباز زنند و همچنان لینک های در رابطه با آنها در نتایج جستجو ظاهر خواهد شد. عرضه سرچ جی پی تی در حالی صورت می گیرد که رقابت در بازار جستجو مبتنی بر هوش مصنوعی داغ شده است.

گوگل که بزرگترین موتور جستجوی جهان بشمار می رود به تازگی قابلیت های هوش مصنوعی را در پلت فرم هود یکپارچه کرده است. استارتاپ های دیگر مانند Perplexity که با پشتیبانی جف بزوس فعالیت می کند هم مدعی رقابت با گوگل هستند و خویش را بعنوان موتورهای پاسخگویی معرفی می کنند که هوش مصنوعی را برای خلاصه سازی اینترنت به کار می گیرند. از طرفی اوج گیری موتورجستجوهای مبتنی بر هوش مصنوعی جنجالی بوده است. ماه قبلPerplexity به علت خلاصه سازی مقالات نشریات فوربس و ویرد مورد انتقاد قرار گرفت.

1403/05/06
09:58:24
5.0 / 5
415
تگهای مطلب: اوپن ای آی , هوش مصنوعی , گوگل , موتورهای جستجو
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب
نظر شما در مورد مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱